Dünden Bugüne Hıdırellez Pratikleri

79 DÜNDEN BUGÜNE HIDIRELLEZ PRATİKLERİ 1 Doç. Dr. Meryem BULUT 2, Zeynel KARACAGİL 3, Seher ÇATALOĞLU 4 GİRİŞ Tarihteki ilk topluluklardan bu yana ay, yıl, mevsim gibi zamansal değişimler, törenlerle kutlanmaktadır. İnsanlar takvimin olmadığı dönemlerde, yıl içerisinde hayatlarını etkileyen doğa değişikliklerini tören, ayin ve bayramlarla kutlamış ve bu geçişleri temel uğraşlarına göre düzenlemişlerdir. Birçok kültürde mevsim değişiklikleri törenlerle kutlanırken, bolluk bereket için çeşitli törenler düzenlenmeye başlaması, avcı kültüründen tarım kültürüne geçildiği tarihe denk gelmektedir. 5 Aslında Hıdırellez hikâyesi cemrenin toprağa düşmesiyle başlamaktadır. Arapça kökenli cemre kelimesi; ateş, ateş parçası, kor anlamına gelmektedir. Ayrıca Anadolu’da imre, imere, zemheri gibi isimleri de vardır. Cemrenin toprağa düşmesi Kasım günlerinden, Hızır günlerine kıştan bahara geçişin işaretleridir. Cemre, halk arasındaki inanışa göre doğanın uyanışı ve baharın müjdeleyicisidir. Türk Altay mitolojisinde de bu ısınmaya imere/emire adı verilen cinin neden olduğuna inanılır. 6 Cemrenin düşmesiyle birlikte Hıdırellez kutlamaları başlamaktadır. 1  Bu araştırma Ankara Üniversitesi ve Dikili Belediyesi tarafından desteklenmektedir. Sahaya ulaşmamızı kolaylaştıran başta Dikili Belediye Başkanı Sayın Mustafa Tosun ve Belediye çalışanlarına, köylerinde bizi konuk eden ve bilgilerini paylaşanlara en içten şükranlarımı sunarım. 2  Ankara Üniversitesi, DTCF, Antropoloji Bölümü, mbulut@ankara.edu.tr 3  Araştırma Görevlisi, Ankara Üniversitesi, DTCF, Antropoloji Bölümü, zeynelkaracagil@gmail.com 4  Doktora Öğrencisi, Ankara Üniversitesi, DTCF, Antropoloji Bölümü, sehercataloglu@gmail.com 5  http://turkoloji.cu.edu.tr/erartun/makaleler.htm 6  Oğuz Öcal, Hıdırellez’in Yozgatçası: Ağrice veya Eğrice, Yozgat Gazetesi

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx